کد خبر 256842
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

«حیات» در گزارشی بررسی کرد؛

خداحافظی تهرانی‌ها با سرسبزترین میدان پایتخت/ ترافیک شدید و دورشدن چند کیلومتری متری مسیر برای اهالی محله جی

خداحافظی تهرانی‌ها با سرسبزترین میدان پایتخت/ ترافیک شدید و دورشدن چند کیلومتری متری مسیر برای اهالی محله جی

با تصمیم شهرداری تهران و موافقت شورای تامین، سرسبزترین میدان پایتخت با چندین اصله درخت کهنسال برای حداقل یکسال مسدود می‌شود؛ این میدان شاهراه ارتباطی محله جی با سایر نقاط است.

امیر عابد: به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، شهرداری تهران عزم خود را برای تکمیل ادامه پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) جزم کرده و مدت‌هاست در محدوده پادگان جی و میدان فتح مشغول عملیات عمرانی است.

به همین منظور امروز شورای تامین با درخواست شهرداری تهران برای مسدودسازی میدان جی در انتهای بزرگراه یادگار امام (ره) برای حداقل یکسال موافقت کرد.

انسداد یکساله میدان «جی»

در همین ارتباط سیدمحمد رحیم مرتضوی، شهردار منطقه 9، با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروه‌های تخصصی جهت تعیین مسیرهای دسترسی جایگزین در محدوده اجرای طرح مذکور گفت: پروژه امتداد شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) از مهم‌ترین کلان‌پروژه‌های شهری در پایتخت است که اطلاع‌رسانی لازم به شهروندان در یک زمان‌بندی مشخص، لازمه انسداد میدان جی جهت ادامه پرسرعت عملیات عمرانی پروژه مذکور است.

وی افزود: با مجوزی که از سوی شورای تامین شهرستان تهران صادر شده است میدان جی در انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) به مدت یکسال مسدود شده که شهرداری تهران نیز با همکاری پلیس راهور و دستگاه‌های مرتبط تردد و مسیر جایگزین را مشخص کرده است.

خداحافظی تهرانی‌ها با سرسبزترین میدان پایتخت/ ترافیک شدید و دورشدن چند کیلومتری متری مسیر برای اهالی محله جی

شاهراه ارتباطی محله جی از دسترس خارج می‌شود

میدان جی در واقع تنها و اصلی‌ترین راه ارتباطی اهالی محله جی، امامزاده عبدالله و نهر فیروزآباد، خیابان هرمزان، خیابان سبحانی، 13 متری حاجیان و خیابان کمیل با سایر نقاط تهران محسوب می‌شود و به عبارتی انسداد آن موجب بروز مشکلاتی برای اهالی این محلات خواهد شد.

البته در این زمینه پلیس 2 راه جایگزین اعلام کرده که با توجه به ترافیک سنگین در این 2 مسیر، نمی‌توان آنها را جایگزین مناسبی برای مسیر میدان جی دانست.

مسیرهای جایگزین میدان جی

سرهنگ مصطفی زینی‌وند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص راه های جایگزین گفت: با هدف احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، از روز یکشنبه بیست و هفتم خرداد ۱۴۰۳ این بزرگراه در حدفاصل خیابان امام خمینی (ره) تا میدان جی بطور کامل مسدود خواهد شد.

وی با اشاره به مسیرهای جایگزین اظهارکرد: دسترسی به خیابان سی متری جی در مسیر شمال به جنوب بزرگراه یادگار امام صرفا از طریق مسیرهای جایگزین انجام می‌شود. این مسیرها از طریق زیرگذر یادگار امام (ره) ورود به خیابان امام خمینی (ره) به سمت شرق و در ادامه گردش به داخل خیابان کارون به سمت جنوب یا از طریق مسیر همسطح بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان دامپزشکی به سمت غرب و در ادامه گردش به خیابان استاد معین به سمت جنوب امکانپذیر خواهد بود.

خداحافظی تهرانی‌ها با سرسبزترین میدان پایتخت/ ترافیک شدید و دورشدن چند کیلومتری متری مسیر برای اهالی محله جی

مسیرهای جایگزین کشش بار ترافیکی مضاعف دارند؟

از میان مسیرهای جایگزینی که توسط پلیس اعلام شده است، عملا تنها یک مسیر به محله جی منتهی می‌شود و مسیر خیابان کارون به علت یک طرفه بودن خیابان کمیل به سمت شرق و منتهی شدن خیابان‌های مالک اشتر و مرتضوی به میدان جی که البته مسدود شده است، کارایی لازم را نخواهد داشت.

بنابراین انتظار این است که بیشتر ترددها از خیابان دامپزشکی و استاد معین صورت گیرد. نکته حائز اهمیت ترافیک شدید خیابان دامپزشکی در شرایط کنونی است، خیابانی باریک با امکان عبور یک خودرو و دارای چند تقاطع با خیابان های اصلی 21 متری جی و استادمعین.

هم اکنون خیابان دامپزشکی تنها خیابانی شرق به غربی است که به خیابان‌های استادمعین و 21 متری جی منتهی می‌شود و اهالی این مناطق راه جایگزینی برای آن ندارند. به‌همین علت خیابان دامپزشکی در شرایط عادی دارای ترافیک سنگین است.

بنابر اعلام پلیس خودروها در ادامه می‌بایست از خیابان استادمعین به سمت جنوب حرکت کنند که البته این خیابان نیز به علت باریک شدن بعد از چهارراه دامپزشکی و تقاطع با خیابان هاشمی دارای ترافیک بسیار شدید است.

در این میان شاید شهردار منطقه 9 و پلیس راهور فراموش کرده‌اند که چند ماه قبل برای حل مشکل گره ترافیکی انتهای خیابان استادمعین، مجبور به حذف چراغ قرمز و انسداد دسترسی مستقیم خیابان شهید هادی زاهد به استادمعین شدند و برای باز شدن این گره از ظرفیت دور برگردان محدوده میدان جی بهره بردند.

با این وجود می‌توان گفت که انسداد میدان جی منجر به بروز گره‌های متعدد ترافیکی در روگذر یادگار، دامپزشکی، استادمعین، نهر فیروز آباد، امام خمینی، جیحون، کارون و سایر مسیرها خواهد شد و نارضایتی شدید اهالی این مناطق را در پی دارد.

خداحافظی تهرانی‌ها با سرسبزترین میدان پایتخت/ ترافیک شدید و دورشدن چند کیلومتری متری مسیر برای اهالی محله جی

دسترسی به یادگار جنوب به شمال از دست می‌رود؟

هم اکنون و قبل از مسدودسازی میدان جی دستری خودروهایی که از میدان فتح قصد ورود به بزرگراه یادگار امام(ره) را داشتند از مسیر نهر فروزآباد و میدان جی ممکن می‌شد و حالا بعد از انسداد میدان جی مشخص نیست که آیا دسترسی به یادگار امام(ره) شمال هم غیرممکن می‌شود یا خیر.

در صورتی که این دسترسی از دست رود، تراتفیک سنگین بزرگراه فتح تا میدان آزادی و خیابان آزادی تا یادگار امام (ره) چند برابر سنگین تر خواهد شد چرا که جز این مسیر، مسیر دیگری برای دسترسی به یادگار امام (ره) شمال وجود ندارد.

سرنوشس نامعلوم درختان

گرچه هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اعلام کرده است که درختان چند ده ساله میدان جی جابه‌جا می‌شود تا از بین نروند اما تجربه نشان داده است که با تغییرات هندسی میادین و خیابان ها و همینطور آلوده شدن خاک به کچ و سیمان و سایر موادی که در ساخت و ساز بکار می رود، درختان در صورت بازگردانده شدن نیز شانس کمی برای زنده ماندن خواهند داشت و همین موضوع موجب نگرانی اهالی این محله شده است.

وی در این زمینه گفته است: 40 درصد از پروژه بزرگراه یادگار امام در میدان جی قرار گرفته و شاید ناچار شویم پس از تصویب در کمیسیون برخی درختان را جابجا کنیم و پس از جابجایی این درختان و اجرای طرح، فضای سبز هفت هکتاری در میدان جی و میدان فتح ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha